Twee doden bij vurige Tesla Model S-crash; Niemand reed, zeggen de autoriteiten

18 Apr 2021

Twee doden bij vurige Tesla Model S-crash; Niemand reed, zeggen de autoriteiten

Twee mannen zijn dood nadat een Tesla Model S van de weg rende en een boom raakte in Texas - een incident dat nationale aandacht trekt omdat de autoriteiten geloven dat geen van beide mannen achter het stuur van de Model S zat op het moment van de crash. Na de botsing werd het voertuig in vlammen gehuld en had het meer dan 30.000 liter water nodig om te blussen.

Het incident vond gisteren laat plaats in Spring, Texas, een voorstad van Houston. Volgens Harris County Precinct 4 Constable Mark Herman, die sprak met het Houston televisiestation KPRC 2, is het politieonderzoek nog aan de gang, maar tot nu toe heeft aangetoond dat geen van beide mannen achter het stuur zat, met een van de mannen op de passagiersstoel en de andere achter hem op de achterbank van de Model S op het moment van de crash. De identiteit van de mannen is nog niet bekendgemaakt.

Tesla-voertuigen zijn uitgerust met Tesla's Autopilot-mogelijkheden en de autoriteiten onderzoeken nog steeds de exacte omstandigheden van de crash. De auto reed naar verluidt met een hoge snelheid toen hij de controle verloor in een bocht, een boom raakte en onmiddellijk in vlammen opging.

Brandweerlieden vochten naar verluidt urenlang om de brandende auto te blussen, net als de auto. batterijen bleven ontbranden, een probleem dat kan optreden bij volledig elektrische voertuigen wanneer het batterijpakket vlam vat en zich verspreidt naar de afzonderlijke cellen van het pakket die mogelijk nog steeds energie opslaan. Op een gegeven moment vertelde Herman KPRC 2 dat afgevaardigden Tesla hadden gebeld voor advies over het blussen van de brand. Tesla heeft in het verleden gezegd dat je deze in geval van een aanhoudende brand laat uitbranden. Er was nog maar heel weinig over van wat naar verluidt een Model S uit 2019 was nadat het vuur was gedoofd.

Onlangs heeft Tesla een bètatest uitgerold van wat het zijn Full Self Driving (FSD) -software noemt, een uitbreiding van zijn Autopilot-systeem. Zoals Tesla en andere autofabrikanten herhaaldelijk hebben opgemerkt, zijn deze systemen niet bedoeld als vervanging voor een menselijke bestuurder, die op elk moment de volledige controle over de auto moet kunnen nemen. Het is op dit moment onduidelijk of de auto die bij de crash betrokken was, het FSD-bèta-systeem had geïnstalleerd. In feite is Tesla begonnen chauffeurs die de grenzen van FSD hebben verlegd uit de test te schoppen.

Autopiloot en andere systemen zoals de General Motors Super Cruise zijn geen volledig autonome systemen, maar eerder chauffeurs. assist-functies. Tesla-CEO Elon Musk heeft zelf in het verleden gewaarschuwd dat chauffeurs te zelfgenoegzaam worden, wat kan leiden tot onoplettendheid en crashes.

Tesla heeft niet langer een PR-team om vragen over de crash te beantwoorden. Musk's meest recente Twitter-bericht retweette Tesla's eigen rapport gepost door Tesla Owners Online dat Tesla's met Autopilot ingeschakeld tien keer minder crashes naderen dan auto's zonder.

Screengrab: ABC-13