De Audi A6 E-Tron Concept is een langeafstands-elektrische auto met een verwarrende naam
19 Apr 2021
Het elektrische bereik van Audi krijgt eindelijk vorm, nu de E-Tron GT en Q4 E-Tron zijn toegevoegd aan de bestaande E-Tron-crossover. En voor het geval je dacht dat de branding van de E-Tron onmogelijk nog raadselachtiger zou kunnen worden, Audi heeft zojuist een concept van de A6 E-Tron onthuld waarvan het verwacht dat het ergens in de komende twee jaar in de showrooms zal verschijnen.
Het is vervelend mijn obsessief-compulsieve neigingen dat E-Tron nu bestaat als een op zichzelf staand naamplaatje en een versie van bestaande Audi-modellen, maar ik zal mijn best doen om dat laag te houden om me te concentreren op het concept zelf, dat er best goed uitziet. De A6 E-Tron debuteerde vandaag op de Shanghai Auto Show en is de eerste Audi die we hebben gezien op basis van de Premium Platform Electric-architectuur van het bedrijf.
Audi noemt de A6 E-Tron een sportback, die volgers van het merk zou kunnen beweren dat het van nature meer een A7 is. Volgens Audi is de naam A6 gekozen om deze auto te koppelen aan een van de historisch meest belangrijke modellen van het merk, en qua afmetingen is hij gelijk aan de bestaande A6. Hier heb ik het weer over de naam van de auto - je kunt er gewoon niet vanaf komen met deze nieuwe elektrische Audi's.
Het ontwerp dat je hier ziet is naar verluidt voor 95 procent representatief voor het uiteindelijke model, dat is geen slecht nieuws gezien het feit dat de A6 E-Tron voor het grootste deel schoonmaakt. Zeker, het is op sommige plaatsen afgeleid - de hoge taillelijn van het profiel roept in gedachten de vertrokken Ford Fusion op, en de manier waarop de koplampen de grille ontmoeten - het spijt me, het omgekeerde gezicht, zoals Audi het noemt - lijkt me opmerkelijk vergelijkbaar met het gefronste voorhoofd van de Mustang Mach-E. Geen van deze vertrouwdheden is echter per se slecht. Houd uw adem nog niet in voor beelden van het interieur - Audi bewaart die voor later.
Audi-ontwerpers zeggen dat de strakheid van de daklijn en de breedte van de baan op dit concept zal worden teruggeschroefd. iets voor op de productie, hoewel de zwarte rand bij de vloer die eruitziet als een opengewerkt paneel, behouden blijft. Het is een mooie visuele truc die de auto een beetje slanker maakt, en ik hou van de manier waarop hij naar de achterbumper sleept. Er zijn projectoren in de hoeken die licht naar de grond sturen om passagiers te begroeten en om bochten te signaleren die al dan niet de laatste iteratie halen. Er is echter al een precedent voor vergelijkbare technologie in wegauto's, dus het zou niet ondenkbaar zijn als het zou gebeuren.
In termen van prestatiecijfers houdt Audi die meestal dicht bij de borst voor nu. Dit concept bevat een paar elektromotoren die samen 469 pk en 590 lb-ft koppel leveren. Dat zorgt ervoor dat de A6 E-Tron vanuit stilstand in minder dan vier seconden naar 100 km / u komt.
Wat betreft bereik, beweert Audi dat de A6 E-Tron meer dan 700 km terug zal rijden op een volle lading (434 mijl), hoewel onder de royale WLTP-cyclus. De E-Tron GT heeft volgens diezelfde maatstaf een score van 478 mijl, dus de A6 E-Tron zal zeker een enorme verbetering van het bereik voor het merk brengen, zelfs als de werkelijke afstand in de echte wereld achterblijft bij de op WLTP gebaseerde projectie. Ter referentie: de nieuwste Tesla Model S begint bij een EPA-geschat bereik van 412 mijl.
De efficiëntie van de A6 E-Tron wordt ondersteund door een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 - een van de laagste die er is, passend bij De A-Klasse van Mercedes-Benz - hoewel er geen bevestiging is of die kleine veranderingen aan de buitenkant van de productieauto dat enigszins zullen deuken. Net als andere nieuwe elektrische Audi's ondersteunt hij een pieklading van 800 volt, die tot doel heeft 300 km actieradius in slechts 10 minuten aan te vullen.
Wat de timing van de aankomst van de sedan betreft, zegt Audi voorlopig alleen dat het eerste op PBM gebaseerde auto's zullen in de tweede helft van volgend jaar verschijnen. Dat zal waarschijnlijk beginnen met de Q6 E-Tron, vóór deze A6. In de tussentijd ga ik proberen een stroomschema uit te werken om al deze E-Trons te begrijpen.